سفیر جدید ایران در مكزیك بطور رسمی فعالیت خود را آغاز كرد
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش ایرنا، پرز براو در این دیداربا تمجید از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران، نقش جمهوری اسلامی ایران را نه تنها درمنطقه خاورمیانه بلكه سطح جهان، 'موثر' ارزیابی كرد.

كلانتری نیز با اشاره به وجود زمینه های فراوان برای گسترش روابط دو كشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه جانبه روابط خود با ایالات متحده مكزیك اعلام داشت.

او هفتمین سفیر جمهوری اسلامی ایران است كه پس از بازگشت دوباره روابط سیاسی تهران – مكزیكوسیتی به سطح سفیر در سال 1369 در این جایگاه فعالیت می كند.

كلانتری كه پیش از این در سمت های مختلف در خارج از كشور از جمله معاون سفارت ایران در پاكستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین مشغول به كار بوده و ریاست ادارات اول و دوم آسیای غربی و مركز مطالعات آسیا و اقیانوسیه را در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در كارنامه خود دارد، خردادماه گذشته با حكم محمود احمدی نژاد رییس جمهوری به عنوان سفیر جدید ایران در مكزیك منصوب گشت.

او به این ترتیب جانشین 'محمدحسن قدیری ابیانه' شد كه از سال 1386 تا 1389 سفیر ایران در این كشور همسایه ایالات متحده امریكا بود.

روابط ایران و مكزیك اگرچه سابقه ای دیرینه دارد و نخستین نمایندگان سیاسی دو كشور در قرن نوزدهم میلادی فعالیت خود را آغاز كردند، اما این روابط در دوران مختلف، فراز و نشیبهای بسیاری داشته است.

نخستین سفیر ایران در مكزیك ، 'اسحاق خان مفخم الدوله' سفیر ایران در واشنگتن بود كه در سال 1268 هجری شمسی(1889 میلادی) به عنوان سفیر اكرودیته در مكزیكوسیتی منصوب شد و همزمان، مكزیك نیز 'سباستین برناردو مییر' سفیر خود در لندن را به عنوان نماینده اكرودیته خود در دربار پادشاهی ایران معرفی كرد. نخستین پیمان دوستی دو كشور نیز كه رئوس همكاری و مبادله میان 'دو ملت دوست' را مشخص ساخت، در 24 مارس 1937 به امضا رسید.

پس از آن، در دهه 1340 سفرای دو كشور بطور مستقل در پایتختهای یكدیگر برای گسترش روابط همه جانبه تهران – مكزیكو منصوب شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی، مكزیك اگرچه روابط خود را با ایران قطع نكرد، اما نمایندگی خود در تهران را در سال 1358 بست و جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت سفارتخانه خود را به سطح كاردار كاهش داد. در این مدت تا سال 1369، سفارت فرانسه ، نقش حافظ منافع مكزیك را در تهران بر عهده داشت.

پس از آن، دولتهای دو كشور تصمیم به احیای روابط سیاسی دوجانبه گرفتند و جمهوری اسلامی ایران نخستین سفیر خود را در سال 1369 روانه مكزیكوسیتی كرد. از آن زمان تاكنون روابط تهران - مكزیكوسیتی از نظر سیاسی در سطح سفیر بوده و رفت وآمدهای بسیاری نیز میان مقامهای دو كشور صورت گرفته است، اگرچه به نظر می رسد حجم مبادلات اقتصادی و بازرگانی آنها چندان بالا نیست.

با این حال، مكزیك به عنوان یكی از بزرگترین كشورهای قاره امریكا با بیش از 112 میلیون نفر جمعیت و یك میلیون و 972 هزاركیلومتر مربع مساحت از ظرفیت و پتانسیل بسیاری برای گسترش همه جانبه روابط با ایران برخوردار است و در این میان، گسترش روابط ایران با كشورهای امریكای لاتین، همسایگی آن با ایالات متحده امریكا و عضویت در جنبش عدم تعهد به اهمیت آن می افزاید.

از سوی دیگر ، روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كشور وسیع و قدرتمند در منطقه خاورمیانه و آسیای مركزی نیز برای مكزیك حائز اهمیت بسیار است.

*اروپام 1551





:: برچسب‌ها: پاییز , ابرها , مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: